• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samlingslån eller fortsätta snöbollsmetoden?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Fick även ett erbjudande från DNB: 350k med 9% ränta. 4.034 i månaden ca. Det är väldigt bättre ränta än vad jag betalar på mitt stora Lendify lån.
Vad tror ni om att ta detta, betala av alla ”små lån” samt betala in resterande på stora lendify lånet? Då kommer jag ha därmed 2 lån med DNB på 350k + Lendify med ca 110k kvar på. Detta kommer jag helt klart kunna betala klart på ett år eftersom min månadskostnad kommer sjunka på Lendify. Kommer därmed stå kvar med ett lån på DNB om ett år vilket hade varit väldigt skönt, dessutom med ok ränta ( lär väl höjas med tid men mycket bättre än 15% ränta jag fick från collector!)

Vad tror ni?
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Blev att jag signerade DNB. Skönt hade det varit med ett helt lån och en månadskostnad men nu blir det så att jag löser alla små lån och har kvar DNB på 350k med 9% ränta plus Lendify där jag kommer ha kvar ca 110k kvar. Känns bra att när jag har betalt av lendify under nästa år så har jag ett enda lån med dessutom en helt ok ränta. Hoppas jag åtminstone gjort något sunt val och slipper en månadskostnad på ca 9.000.

Ska även spärra mig från Klarna och har bestämt att söka hjälp för mina gamla beteenden och få en acceptans i allt. Har slitit ihjäl mig i ett helt år och inser att det inte är hållbart, hellre amortera 7.000 i månaden vilket jag kommer göra utan att jobba varje helg och varje kväll på vardagar än att amortera av 15.000 varje månad för att slita ihjäl mig själv. Men för att komma till den acceptansen behöver jag få hjälp, för nu har jag bara jobb i sikte… Jag är glad att jag inte har några betalningsanmärkningar eller KF. Aldrig varit nära på att missa en betald räkning eller så, men, jag måste vara snäll mot mig själv och inte slita ut mig själv innan jag hamnar att jag kanske inte ens orkar jobba längre och då inte ens ha råd med att betala av lånen överhuvudtaget.

Tack för all hjälp och era kommenterarer
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Jag tycker det verkar vara ett klokt val. Att få ned månadskostnaden är ett legitimt mål, och du verkar ha åstadkommit det på ett bra sätt. Sen själva skulden kan ju alltid regleras i förtid, vid en senare tidpunkt när det känns mera lägligt.
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Behövde göra en inkomstverifiering via Kreditz. Någon som vet hur lång tid det tar att få svar? Känns ganska mörkt då många verkar få avslag. Har inga speltransaktioner el liknande.
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
132
Poäng
327
Behövde göra en inkomstverifiering via Kreditz. Någon som vet hur lång tid det tar att få svar? Känns ganska mörkt då många verkar få avslag. Har inga speltransaktioner el liknande.
Märkligt? Jag tog DNB för ett år sedan och fick pengarna utbetalda direkt. Hoppas det går vägen!
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Behövde göra en inkomstverifiering via Kreditz. Någon som vet hur lång tid det tar att få svar? Känns ganska mörkt då många verkar få avslag. Har inga speltransaktioner el liknande.
Kan det ha att göra med att du har betalt så mycket att systemet flaggar dig för potentiell spelmissbrukare? Jag vet inte riktigt hur de skulle veta, om inte du sagt något, men men...?
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
252
Poäng
437
Kan det ha att göra med att du har betalt så mycket att systemet flaggar dig för potentiell spelmissbrukare? Jag vet inte riktigt hur de skulle veta, om inte du sagt något, men men...?
Om man har stora avbetalningar av lån blandat med nya lån så kanske det skulle kunna flaggas( typ långt högre än månadsinkomsten). Men att en jämn hög amortering skulle flaggas som spelmissbruk låter osannolikt. (5-15000kr)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp